FB

Sigma och Lynk & Co utvecklar upplevelsen av användardokumentationen

a49eldiw0pSjO7R2IZMh

Sigma har hjälpt Lynk & Co skapa en heltäckande upplevelse av användarhandboken, som släpps tillsammans med bilens lansering på den europeiska marknaden. Upplevelsen innehåller en interaktiv användarhandbok, en Android-app och ett smart informationssystem.

Lynk & Co ville inte hålla fast vid det traditionella formatet med en tryckt handbok i handskfacket, utan istället vara nytänkande, innovativa och vågade. Detta partnerskap syftade till att göra sig av med den tryckta manualen och ersätta den med en digital användarhandbok som nås från bilens mittdisplay, eller via mobilappen Lynk & Co (medan en kortare tryckt guide fortfarande finns tillgänglig om batteriet är urladdat eller i andra nödsituationer). Sigma-teamet har arbetat nära Lynk & Co och har skapat information riktad till varumärkets målgrupp. Användarhandboken skulle ha rätt stil och känsla och undvika onödiga och överflödiga detaljer som traditionella manualer brukar ha. Istället gjorde teamet användarhandboken mer tillgänglig och, när det behövdes, mer detaljerad.

– Vi är hedrade att Lynk & Co har gett oss förtroendet att vara kreativa och tillsammans leverera en komplett upplevelse för deras bilmanual. Dagens användare förväntar sig att informationen är relevant, tillgänglig, och skräddarsydd för deras behov. Rätt informationsupplevelse stöder inte bara en produkt, utan stärker företagets varumärke, säger Andréa Egedal, enhetschef för produktinformationsteamet på Sigma Technology.

Det är inte bara innehållet som skapades från grunden, utan även formatet. Den digitala användarhandboken finns i bilen som en Android-app och sätter användarens behov främst vad gäller tillgänglighet och upplevelse. Att vara digital innebär att tillgång till information kan fås på många olika sätt, till exempel via en 360°-modell av bilen, genom att söka med hjälp av nyckelord eller bläddra i en menystruktur. Layouten anpassades till mittdisplayen, med fokus på att använda bilder och animationer (något en traditionell användarhandbok inte gör).

Informationen skapas och underhålls i Sigma Technologys egen CCMS-lösning, DocFactory. Genom DocFactory och dess distributionsplattform Topicpack, levereras innehållet till Android-appen i bilen. Den digitala informationen kan uppdateras när det behövs, och eftersom bilarna är uppkopplade och trådlöst tar emot uppdateringar, kommer dessa uppdateringar sömlöst visas i bilens användarhandbok. Lösningen att använda DocFactory som utvecklings-och leveransplattform förenklar arbetet för produktinformationsteamet, gör verifieringen av uppdateringar enklare och möjliggör för Lynk & Co att trådlöst distribuera fordonsspecifika informationspaket över hela världen.

Foto: Gentiana Huskaj (Lynk & Co) och Sigmas team i Sverige, Ungern och Ukraina.

Den förestående lanseringen är inte det första leveransdatumet, men märkets flotta av testbilar kommer i höst innehålla en effektiv digital användarhandbok, samt den kortare tryckta användarhandboken. Genom att arbeta från tre olika länder för att säkerställa flexibilitet och expertis inom varje område, har Sigma kunnat leverera en användarhandbok som överträffar de ursprungliga förväntningarna.

För mer information, kontakta:

Andréa Egedal, enhetschef för produktinformationsteamet på Sigma Technology, andrea.egedal@sigmatechnology.com.

Johnny Fägersten, affärschef DocFactory, Sigma Technology, johnny.fagersten@sigmatechnology.com.