FB

Carl Vikingsson Utsedd till Ukrainas Honorärkonsul i Västsverige och Södra Sverige

sUqjhSzEn7m1DPVYHfr9

Efter år av fruktbart samarbete med Ukraina blir Carl Vikingsson, VD på Sigma Technology Group, Ukrainas honorärkonsul i Västsverige och Södra Sverige, för att fortsätta bidra till utvecklingen av samarbetet mellan länderna.

I över 14 år har Sigma Group bidragit till att bygga och förbättra affärsförbindelserna mellan Sverige och Ukraina. Sigma Group förenar svenska och ukrainska företag i underenheter och har medel och människor på båda sidor. Idag blir vår kapacitet inom detta område ännu starkare då Carl Vikingsson, VD på Sigma Technology Group, antar rollen som Ukrainas honorärkonsul i Göteborg, för att utföra de konsulära uppgifterna i Västra Götaland, Skåne, Halland, Jönköping, Kronoberg, och Blekinge län.

Sverige och Ukraina är mångåriga partners. I början av den ukrainska självständigheten kom Sverige att bli det första nordiska landet som erkände Ukrainas självständighet. Under de senaste åren har Sverige varit en av topp-20 länder att investera i den ukrainska ekonomin. Förutom betydande politiskt, ekonomiskt och socialt samarbete, har Ukraina och Sverige utvecklat ett vetenskapligt och tekniskt partnerskap. Många världskända svenska företag, som Scania, Ericsson, Electrolux och andra, har etablerat samarbete med Ukraina och deltar ofta i svensk-ukrainska affärsforum.

En hög teknisk kompetensnivå, välutvecklad IT-industri och närheten till Europa är några av framgångsfaktorerna för ett gynnsamt samarbete mellan länderna. Redan 2006 inledde Sigma Group samarbetet med den ukrainska IT-marknaden genom förvärvet av ett ukrainskt IT-företag, Sigma Software. Sedan dess har Sigma Group satsat mycket på att utvidga samarbetet mellan Sverige och Ukraina genom partnerskap i svensk-ukrainska affärsforum, upprätthålla en nära relation med den svenska ambassaden i Ukraina, stödja tekniska universitet och bidra till innovation och utveckling av företagande i Ukraina.

Inrättandet av Ukrainas honorärkonsulat i Göteborg under ledning av Carl Vikingsson öppnar nya möjligheter att hjälpa våra två länder växa tillsammans och visar ytterligare engagemang från Sigma Group att stödja affärsförbindelser med Ukraina. Sigma Technologys kontor i Göteborg kommer tjäna som ett utrymme för samarbete rörande konsulära frågor och för diskussioner om hur Sverige och Ukraina kan komma ännu närmare varandra.

– Under vårt samarbete med det ukrainska teamet har vi lyckats bygga ett ekosystem som främjar relationer mellan företag inom Sigma Group, teknikuniversitet och kunder. Ukrainare är angelägna att utvecklas och förnya, de är resultatorienterade och engagerade partners, vilket är viktigt för att lyckas i affärer. Jag är fast besluten att fortsätta vår strävan att främja entreprenörskap i Ukraina och skapa grunden för ett fruktsamt partnerskap på båda sidor, säger Carl Vikingsson.

– Vi har äran att välkomna Carl Vikingsson som Ukrainas honorärkonsul i Göteborg. Hans värdefulla kunskap och praktiska erfarenhet av att samarbeta med Ukraina, samt innerlig kärlek till landet är en stabil grund för fortsatt framgångsrikt arbete, säger Olena Polunina, Chargé d’Affaires a.i., Ukrainas ambassad i Sverige.

För mer information, kontakta Carl Vikingsson carl.vikingsson@sigmatechnology.com.

För konsulära frågor, besök sweden.mfa.gov.ua eller kontakta emb_se@mfa.gov.ua.

Om Sigma Technology

Sigma Technology är en del av Sigma Group och en global leverantör av produktinformation, inbyggda system och programvara samt offshoreutveckling. Vi är experter med passion för teknik och information. Vi sätter en stolthet i att leverera kvalitet och alltid förbättra våra leveranser. Vår leveransfilosofi är ”Local Drive – Global Strength”, och därför har vi kontor på många orter i världen för att vara nära våra kunder.

Mer information finns på sigmatechnology.com.